Onderwerp van de les: het oefenen met het schrijven van de letter W.
Doel van de les: oefenen met de schrijfletter W.
Beginsituatie: dit is een herhalingsles als het gaat om het schrijven van de letter W.
Groep: 3

Inleiding

De leerlingen van groep 3 hebben de schrijfletter W al gehad. Deze letter gingen we deze les herhalen. Ik ben begonnen met de schrijfhouding. Wat is de juiste schrijfhouding? Met welke hand schrijf je? Als alle leerlingen goed zitten houden we allemaal onze schrijfvinger in de lucht. Ik controleer of alle leerlingen de juiste vinger hebben door ze te vragen in welke hand ze hun pen vast houden. Ik doe de schrijfletter voor met de volgende schrijfaanwijzing: ‘Eerst een haakje, dan 1 dikke bil, dan nog een dikke bil en afsluiten met een haakje’. Nu doe ik dit met alle leerlingen te gelijk.

Kern

Als we in de lucht hebben geschreven gaan we verder naar het blaadje met de regenboogletter. Ze moeten met tien kleuren de W netjes overtrekken, is dit gebeurd? Dan moeten ze vijf keer de letter voor zichzelf opschrijven.

Slot

Als ze de W vijf keer hebben opgeschreven bespreek ik individueel met de leerlingen wat er goed ging en wat minder. Zo kan ik ze in de volgende les, die ze in het schrift zullen maken, beter helpen.


Onderwerp van de les: het oefenen met de letter W
Doel van de les: woordenschat verbreden en oefenen met het schrijven van de letter W.
Beginsituatie: De leerlingen maken voor de tweede keer kennis met de letter W. Vandaag leren ze de letter voor het eerst schrijven.
Groep: 2

Inleiding

In mijn klas werken we in groep 2 met ‘lettergroei boekjes’. Dit betekent dat alle letters die ze oefenen terecht komen in dit boek. Vandaag komt de letter W aan bod. We beginnen met een gezamenlijke oefening. Ik schrijf in het midden op een vel papier de letter W. De kinderen mogen nu woorden bedenken met deze letter. Ik wil er minimaal tien hebben, in de bijlage zal het resultaat te vinden zijn.

Kern

In de kern gaan we bezig met het oefenen van de letter W. Ze krijgen een blaadje met hierop de W en pijltjes met de juiste schrijfrichting. Ondertussen oefenen we ook de kleuren, want we gaan een regenboogletter maken. Bijvoorbeeld: pak allemaal het rode potlood, we gaan eerst in de lucht schrijven. Daarna beginnen we op het blaadje. Ik kijk of de leerlingen met dezelfde hand hun potlood pakken als waarmee ze net in de lucht gingen schrijven. Duidelijk aanwijzen waar iedereen moet beginnen. Links bovenaan beginnen en daarna de pijltje volgen. Als je klaar bent met rood, pak je geel, daarna oranje enzovoort. Na 10 kleuren hebben de kinderen een mooie regenboog letter. De andere helft van het blaadje is nog leeg, hier gaan we nu de W schrijven zonder hulp van de pijlen.

Slot

Tot slot gaan we de blaadjes in ons lettergroei boekje plakken. Motorisch is dit ook een goede keuze, lijmen met een lijmstift. Als iedereen zijn/haar blaadje heeft opgeplakt, gaan we op andere bladzijde plaatjes plakken met de W. Ik schrijf de woorden erbij met de W in een andere kleur.